Mijn naam is Jesse Zijlstra en het is mijn missie om MKB’ers, van 15 tot zo’n 75 man, te helpen een waardevast wervingssysteem neer te zetten. Dit vraagt vaak om de traditionele vormen meer los te laten en in te zetten op waarde creëren en brengen naar je doelgroep. Daarom heb ik meegedaan met de Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation, om mijn visie op werven te verrijken met concrete ideeën en stappen om de wervingsdoelen te halen.
Focus op de relatie met de kandidaat
Met name een schaarse doelgroep die passief of latent werkzoekend is kan je niet langer een vacature aan de ‘deur’ verkopen. Het wordt nog lastiger als de organisatie niet bekend is voor de doelgroep. Vaak zie ik dat er flink geïnvesteerd wordt op sourcing of W&S fees, maar weinig op het merkverhaal en de organisatie-activiteiten en dat in alle wenselijke vormen naar de doelgroep brengen. Als recruiter binnen de organisaties, zoals waar ik graag werk, ben je vaak alleen en wil je eigenlijk meer bezig zijn met de relatie met de kandidaat dan de pijplijn geforceerd vullen. Recruitment Marketing is een nieuwe discipline die wat mij betreft simpele automatiseringsoplossingen kent, zodat je je kan focussen op die relatie met de kandidaat en de pijplijn met minder ‘geweld’ gevuld wordt.
Mijn visie
Tijdens de training kreeg ik bevestiging op mijn visie dat het ‘verkoopproces’ toch echt veranderd is. Van verkopen van de organisatie en vacature gaan we meer naar het perspectief dat de doelgroep zich gaat herkennen in wie je bent als organisatie. Hoe? Door waarde te leveren met alles wat je doet! Zorgen dat je zichtbaar en aantrekkelijk bent. Onbekend maakt immers onbemind.
Jesse presenteert zijn eindcase op dag 2
De grootste les
In twee dagen tijd heb ik mogen leren wat er allemaal bij Recruitment Marketing en Automation komt kijken. Vanuit het totale recruitment framework zijn de mogelijkheden voor tooling voorbijgekomen en welke en waarom deze belangrijk zijn. Ik heb kennisgemaakt met wat data echt voor je kan doen en hoeveel je hieruit kan leren over het gedrag van je kandidaat. Deze data komt voort uit de distributie van je schatkamer aan content, die je als een trotse eigenaar rijkelijk gaat uitdelen over de kanalen waar je doelgroep graag aanwezig is. Daarnaast het stellen van een doel. Een concreet doel met duidelijke stappen waar je heen wilt. De grootste les is misschien cliché, maar je moet het gewoon doen! Start met onderscheidend zijn, breng slimme automatiseringslagen toe en richt je op je kandidaat en zijn/haar unieke journey tot nieuwe collega.
Mijn next steps?
Ik weet nu waar ik moet beginnen en tot waar het kan uitlopen. Voor mij is het als een vliegwiel wat klein moet beginnen en steeds uitgebouwd wordt met tooling en learnings vanuit de data die je verzameld hebt. De training daagde continue uit om aan de hand van mijn eigen case een concreet plan te creëren. Deze mocht ik eind dag twee presenteren. Dit conceptplan biedt mij de kans de verschillende onderdelen verder uit te werken en snel te presenteren binnen de organisatie. Ik ga een recruitment infrastructuur implementeren waarmee een waardevol wervingssysteem groeit.
Een vette 9
Ben je het zat en vermoeid om het feit dat je maar blijft leuren aan de arbeidsmarkt, maar weinig tot geen resultaat behaalt? Wil je concrete handvaten om een slim wervingssysteem op te kunnen zetten en je te richten op je kandidaat in plaats van die pijplijn die altijd te leeg is? Dan raad ik je aan de Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation te volgen! Ik geef de training een vette 9 voor de kunde van de docenten en de strakke organisatie vanuit de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Bedankt en graag tot een volgende!
Jesse neemt zijn certificaat in ontvangst van hoofddocent Caroline Pols
Auteur van deze blog
Jesse Zijlstra
Consultant talentwerving
Jesse heeft deelgenomen aan de Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation. In deze blog deelt hij zijn ervaring.