Dit artikel is deel 3 van ons vierluik over arbeidsmarktcommunicatie. Goede employer branding begint en eindigt met rugdekking van je mensen; zonder dat val je door de mand. Vertel dus vooral wat jou onderscheidt op je socials en je website, zo lang het ook maar écht zo is.
Wat is employer branding?
Voor we je vertellen over de beroemde tatoeage staan we stil bij wat employer branding nou eigenlijk is. De definitie van employer branding is: ‘Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” Als we de verschillende onderdelen van de definitie van employer branding uitlichten dan zijn de volgende zaken belangrijk:
- Zorgen voor een relevante zichtbaarheid bij relevante doelgroepen vanuit jouw organisatie
- Daarbij is het belangrijk om continu en consistent aanwezig te zijn
- Employer branding is gevoel: ‘Hoe praten medewerkers over jouw organisatie?’
- Employer branding is een indirect doel dus ook als je geen vacatures hebt kan je hieraan werken
Rugdekking cruciaal voor je employer brand
Op 14 november 2019 maakten RTL Nieuws-lezers kennis met Dirco. Om iets preciezer te zijn: ze maakten kennis met Dirco’s rug – die stond namelijk pontificaal op de homepage van de actualiteitensite afgebeeld. Waarom? Dirco had zijn werkgever, luchtvaartmaatschappij KLM, op z’n achterzijde laten tatoeëren. Tussen z’n schouderplaten, zo zien we op onderstaande foto, prijkte de toren van vliegveld Schiphol, een KLM-toestel, en het retro-logo van de airline.
‘Wat een gek, die Dirco’, denkt de leek misschien. Gelukkig weet een echte hr-professional wel beter – hij of zij erkent goede employer branding van mijlenver. En is een werknemer zó enthousiast over jou, dat-ie je letterlijk rugdekking geeft? Dan kun je gerust stellen dat jouw employer branding snor zit. Dat zit zo: goede employer branding is meer dan zomaar een campagne. Je kunt niet vier weken lang op LinkedIn of op tv uitleggen wat jou bijzonder maakt, en dan een inbox vol open sollicitaties verwachten. Begrijp ons niet verkeerd: het is belangrijk dat jij je verhaal vertelt. Maar jouw werknemers moeten dat verhaal op kringverjaardagen en buurtbarbecues wel kunnen bevestigen. Ze moeten je net als Dirco, maar dan op een figuurlijke manier, rugdekking geven. En dat doen ze alleen als je écht een toffe werkgever bent. En niet als je in je advertenties alleen maar doet alsof.
Vertel wat jou uniek maakt
Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat het bij jou goed vertoeven is. Gefeliciteerd: jouw werknemers spreken vol lof over je, en als jij een verhaal vertelt, zullen zij dat in hun cirkels bevestigen. Je voldoet daarmee kortom aan de belangrijkste voorwaarde voor een sterk employer brand, maar klaar ben je nog niet. Immers: wel meer bedrijven zijn prettige werkgevers: ze betalen op tijd, hebben een vrijmibo en een 13e maand. Wil jij boven het maaiveld uitsteken? Dan moet je bedenken wat jou bijzonder maakt, en dat verhaal ook uitdragen. Kijken we naar de Stand van Werven, een jaarlijks onderzoek op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment? Dan zien we dat jij jouw unique selling points het best op je website, LinkedIn en andere sociale media wereldkundig maakt. Dat geldt overigens niet alleen voor grote bedrijven, ook MKB’ers plukken de vruchten van een sterk employer brand. En voor de zekerheid zeggen we het nog maar eens: ook voor kleine bedrijven gaat de vlieger alleen op als je werknemers je rugdekking geven. Aan de Wet van Dirco ontkomt kortom helemaal niemand.
Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie?
Plaatsen we dit verhaal in context? Dan zien we dat employer branding slechts één onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie is. Daarom verschenen er eerder twee andere artikelen in dit vierluik. Die stukken gingen respectievelijk over doelgroepgericht werven en Employee Relationship Management. De laatste aflevering in de serie zal de voorgaande drie samenvatten, en uitleggen hoe je een arbeidsmarktcommunicatieplan opstelt. En natuurlijk: de artikelen in dit vierluik vormen slechts een introductie op de onderwerpen die ze bespreken. Heb jij de ambitie om the war for talent dit jaar te winnen? Duik dan tijdens de vijfdaagse Leergang Arbeidsmarktcommunicatie de diepte in. Daar ontdek je hoe je de arbeidsmarkt naar jouw hand zet, en hoe je zelfs in tijden van krapte jouw vacatures vervult. Via deze link vind je meer informatie, of schrijf je jezelf direct in.