Je zal de dilemma’s in het recruitmentvak wel kennen: snelheid versus kwaliteit, de wens van de klant versus realiteit en functie-eisen versus profieleigenschappen. Recruitment Leader, Jan Karel Sindorff heeft met jarenlange recruitmentervaring een breed portfolio bij bedrijven opgebouwd. Tijdens het zomerfestival staat Jan Karel je bij met wijze raad.
Snelheid versus kwaliteit
Jan Karel stelt dat deze twee elkaar niet hoeven te bijten. Belangrijk is wel om de verwachtingen van de klant vooraf goed te managen. Er moet een realistisch beeld geschetst worden van de huidige doorloopsnelheid op de arbeidsmarkt. Ook scheelt het een hoop tijd als het profiel waar de klant naar op zoek is van te voren goed wordt uitgevraagd. Dan staan er heldere competenties en eigenschappen klaar, waar je de kwaliteit van je search en uitkomst mee verhoogt. Let wel: kwaliteit blijft langer hangen dan snelheid, stelt Jan Karel.
De wens van de klant versus realiteit
Nog een dilemma waar Jan Karel je mee kan helpen. Vaak zijn klanten heel goed in het opstellen van een lange eisenlijst, waar een kandidaat aan moet voldoen. Realistisch? Niet altijd. Daarom is het aan de recruiter om vooraf “need to have” en “nice to have” van elkaar te scheiden. Vraag de klant om de drie belangrijkste competenties waar een kandidaat aan moet voldoen. Zo bouw je een realistischer profiel op, waardoor je de klant beter van dienst kan zijn.
Functie-eisen versus profieleigenschappen
“Ik ben op zoek naar een vrouw, tussen de 30 en 40 jaar oud”. Deze vraag van de klant zegt inhoudelijk niks over de eigenschappen die een kandidaat moet bezitten. Interessant is om erachter te komen waarom de klant deze functie-eisen als bindend opstelt. Door de ‘waarom’-vraag te stellen komen profieleigenschappen boven water. “Selectie op basis van geslacht en leeftijd is irrelevant en helpen je niet de juiste kandidaat te vinden”, aldus Jan Karel.