6 december 2023

Employee Relationship Management: zo scoor je in de Eredivisie van recruitment

Header ERM

Dit artikel is deel 2 van ons vierluik over arbeidsmarktcommunicatie. Zelfs nu de arbeidsmarkt heel krap is, en jij dus op hoog niveau moet recruiten, kun je je niet alleen op je doel fixeren. Want wil je om tafel met jouw droomkandidaat? Dan gaat daar een (Employee Relationship Management-)opbouw aan vooraf. Natuurlijk: je voetbalt om te scoren. Maar wil je je in de buurt komen van het doel, dan moet je de bal eerst hebben rondgepasst. In arbeidsmarktcommunicatie gaan de zaken er niet anders aan toe. Je doel is om talent te werven, maar voor je in recruitment scoort, heb je een opbouw nodig. Dat kan middels Employee Relationship Management (ERM).

De opbouw: ERM

Maak je geen zorgen: aan het eind van dit artikel scoren we dat doelpunt – we zorgen ervoor dat jij weet hoe je effectief talent aantrekt. Maar voor het zover is, tikken we de bal eerst even met je rond. Dat wil zeggen: we gaan je helpen met je ERM.  Zoals de naam al doet vermoeden, is ERM de manier waarop jij relaties met werknemers aangaat, onderhoudt en uitbouwt. Dat hoeven niet alleen de mensen op jouw loonlijst te zijn: ook voormalige en potentiële werknemers verdienen de aandacht van je strategie. Een goede ERM verloopt bovendien via verschillende kanalen: je werknemers horen via sociale media, maar ook via events, een personeelsblad, het intranet en een jaarlijkse kerstkaart iets van je. Employee Relationship Management is het aangaan, onderhouden en uitbouwen van relaties met nieuwe, huidige én oud-medewerkers op een wijze die waarde creëert voor zowel de organisatie als de (potentiële en/of oud-) medewerker.


Het doelpunt: interne referral kandidaten

Heb jij een goede ERM uitgestippeld? Dan komen we in de buurt van het doel. Immers: jouw werknemers hebben je inmiddels hoog zitten. En heb jij nieuwe vacatures te vervullen? Reken dan maar dat ze hun netwerk erover vertellen, zonder dat jij daar ook maar iets voor hoeft te doen. Ze hebben tenslotte een geweldige werkgever, en dat gunnen ze de beste professionals die ze kennen ook. Boem, de bal ligt in het netje! Jouw ERM heeft namelijk een hoge interne referral opgeleverd. In andere woorden: veel kandidaten komen bij jou binnen nadat ze door een werknemer zijn getipt. De voordelen van die recruitmentbron zijn bijna ontelbaar. Een greep uit de selectie? Interne referrals zijn over het algemeen van hogere kwaliteit, en daardoor verkorten ze je recruitmentproces. Bovendien blijven kandidaten die een interne referral waren gemiddeld langer bij je werken, en hebben ze minder moeite om zich aan te passen aan je huidige team. Dat interne referrals niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk een fantastische recruitmentbron zijn, blijkt uit het onderzoeksrapport Stand van Werven 2023. Daarin zien we dat de recruitmentbron een outperformer is: hij levert dus meer en betere kandidaten op dan andere bronnen, en dat tegen een lagere investering.

Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie?

Employee Relationship Management is slechts één onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie, daarom verschijnen er nog twee andere artikelen in dit vierluik. Die stukken zullen respectievelijk gaan over employer branding, en hoe je alle disciplines van het vak met elkaar verbindt. De eerste aflevering in de serie ging over doelgroepgericht werven. En natuurlijk: de artikelen in dit vierluik vormen slechts een introductie op de onderwerpen die ze bespreken. Heb jij de ambitie om the war for talent dit jaar te winnen? Duik dan tijdens de vijfdaagse Leergang Arbeidsmarktcommunicatie de diepte in. Daar ontdek je hoe je de arbeidsmarkt naar jouw hand zet, en hoe je zelfs in tijden van krapte jouw vacatures vervult. Via deze link vind je meer informatie, of schrijf je jezelf direct in.

Artikelen die je misschien leuk vindt

Kleuren roepen emoties op en mensen kennen er betekenissen aan toe. Wat kun je daarmee als recruiter? In dit artikel helpen we je op weg om die vraag te beantwoorden.
De podcast ‘Werving van A tot Gen Z’, gepresenteerd door Marieke van Heek en Emma Agricola, duikt diep in generatie Z en biedt onmisbare inzichten voor iedereen die betrokken is bij recruitment.

Een nieuwe website!

We hebben een nieuwe website. Laat ons vooral weten wat je ervan vindt!

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief