Lopen nieuwe collega’s bij jouw bedrijf vaak na een paar maanden de deur uit? Onboardingsspecialist Ardiënne Verhoeven weet waar het aan ligt. Je leest er meer over in deze blog. Wist je dat 60% van de mensen die aan een nieuwe baan begint, dat werk na een poosje vindt tegenvallen? Ardiënne Verhoeven, expert en auteur op het gebied van onboarding, schudt die statistiek zo uit haar mouw. “Dat is natuurlijk zonde voor organisaties, zij zien hun kersverse collega’s op die manier gedemotiveerd raken”, vertelt ze. “En het is ook helemaal niet nodig: zolang je de juiste verwachtingen schept tijdens je selectieproces, en die verwachtingen vervolgens waarmaakt in je onboarding, kun je het cijfer flink terugdringen.”
Extrinsieke motivaties worden gezien, intrinsieke niet
Verhoeven zegt het makkelijk, maar het gedaan krijgen is een tweede. Want wil je de verwachtingen van je nieuwe collega’s laten materialiseren, dan zul je eerst moeten ontdekken wat hen motiveert. Extrinsieke factoren spelen daarin een rol – Verhoeven noemt een goed salaris en een leuke vrijdagmiddagborrel als voorbeelden. Maar over die zaken struikelen organisaties niet vaak: een goede werkgever betaalt immers fair, en zorgt voor een leuke sfeer. En dus krijgen nieuwe werknemers op dat vlak meestal gewoon wat ze hadden verwacht. Intrinsieke motivaties blijken daarentegen wél regelmatig hordes, vooral omdat ze voor elk individu anders zijn, vertelt Verhoeven. “De één is op zoek naar autonomie, terwijl de ander verbinding wil. En dan is er nog een derde, voor wie het vooral belangrijk is dat-ie z’n competenties kwijt kan in z’n nieuwe baan. Als na een poos blijkt dat hij die behoeften bij jou niet waar kan maken, raakt hij gefrustreerd, met alle gevolgen van dien. Zaak dus, om tijdens een goede onboarding op motivatie in te zoomen, en ervoor te zorgen dat je de verwachtingen van jouw nieuwe mensen waar mogelijk inlost.”
‘Management van verwachtingen: succesvolle onboarding start bij werving’
Om organisaties daarmee op weg te helpen, geeft Verhoeven door heel het land cursussen op het gebied van onboarding. Grappig genoeg is ze zelf niet dol op het woord onboarding, dat meer zou impliceren dat je iemand als passagier aan boord haalt, en minder dat je hem onderdeel maakt van je crew, maar dat geheel terzijde. Wat wel relevant is, is dat steeds meer organisaties trainingen op het gebied van onboarding aanvragen. Waarom? “Recruiters besteden veel tijd en aandacht aan het vinden en enthousiasmeren van nieuwe medewerkers”, vertelt ze. “Maar het is belangrijk dat de opvolging vervolgens met net zo veel aandacht wordt opgepakt – in die fase zit immers een groot afbreukrisico door teleurstellingen. Het is voor recruiters en hr kortom belangrijk om te weten hoe ze het traject van nadat de kandidaat ‘ja’ heeft gezegd het beste kunnen inrichten.”
Expert door ervaring
Dat de materie waar Verhoeven in haar trainingen over vertelt voor organisaties van levensbelang is, staat buiten kijf. Een bedrijf waar werknemers na een paar maanden dienstverband nog net zo enthousiast naartoe gaan als op hun eerste dag, heeft immers meer dan zomaar een streepje voor op bedrijven waar iedereen met spijt achter z’n bureau zit. Of Verhoeven ook de juiste persoon is om de boodschap over te brengen, laat ze in het midden: ze houdt niet zo van zelfpromotie. Maar kijken we naar haar cv? Dan krijg je het vermoeden dat er weinig mensen geschikter zijn. De aanstaande docent van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie kwam, inmiddels bijna een decennium geleden, namelijk niet zomaar in het onboardingsniche terecht. Jarenlang werkte ze bij wereldspelers als KPN, Unilever en NXP, én voor organisaties in overheid, onderwijs en zorg. Daar zag ze dat er veel energie en tijd in recruitment werd gestoken, maar ook dat de aandacht voor nieuwe medewerkers daarna op een laag pitje kwam te staan. Dat leverde veel frustratie op bij die nieuwelingen – frustratie die ze graag wilde helpen voorkomen. Een goed onboardingsproces bleek het medicijn.
Inclusieve arbeidsmarkt ook doel
Met haar boodschap hoopt Verhoeven mensen beter tot hun recht te laten komen in hun werk, en organisaties te helpen bij het opkrikken van hun retentie. Daarmee is haar missie overigens nog niet af: wanneer mogelijk gebruikt ze haar platform namelijk ook om onze arbeidsmarkt een stukje inclusiever te maken. “Ik ben anders naar werk gaan kijken, omdat ik een zoon met een arbeidsbeperking heb”, vertelt ze daarover. “Als hij straks aan de slag wil, zal hij daar hulp bij nodig hebben – ik hoop natuurlijk dat hij ondanks die behoefte werk vindt dat hem gelukkig maakt. Voordat mensen zoals hij een eerlijke kans krijgen, zullen veel organisaties echter nog stappen moeten zetten. Door werkgevers te helpen met hun onboardings-processen, hoop ik een bijdrage aan die transitie te kunnen leveren.”
Ardiënne Verhoeven
Ardiënne Verhoeven is een expert op het gebied van instroom van medewerkers bij organisaties.