Het ondersteuningsaanbod voor arbeidsmarktcommunicatie-beginners is ruim voldoende, maar voor mensen met ervaring bestond tot nu toe weinig. Een duo vakexperts brengt daar samen met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie halverwege oktober verandering in, en laat zo een ambitie werkelijkheid worden. Samen werkten ze enkele decennia met het grootste plezier in de arbeidsmarktcommunicatie, en toch hadden Anne-Britt Petri-Arends en Bianca Roelandschap altijd nog behoefte aan iets extra’s. Nu het duo de handen ineen heeft geslagen – in 2022 begonnen ze met ‘De Werkgeversarchitecten’ een gezamelijk arbeidsmarktcommunicatie- en employer branding-adviesbureau – zien ze hun kans schoon om dat gat in de markt op te vullen. Zodoende gaan de twee vakmensen halverwege oktober van start met een Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding voor ervaren arbeidsmarktcommunicatie-professionals.
Klankbord dat nu vaak nog ontbreekt
Het ‘Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding’, dat ze in samenwerking met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie organiseren, is hard nodig – zo weten de twee uit ervaring. “Je moet begrijpen dat er voor beginners al veel ondersteuning in dit segment bestaat”, legt Roelandschap uit. “Maar voor mediors en seniors, mensen die al tijden in het vak zitten, was het aanbod, zeker in deze vorm, heel beperkt. En dat terwijl ze er zoveel behoefte aan hebben.” “Dat komt gedeeltelijk omdat de arbeidsmarktcommunicatie-wereld continu verandert”, weet haar zakenpartner Petri-Arends. “Voor ervaren professionals is ons traject dan ook een perfecte manier om goed op de hoogte te blijven. Maar veel belangrijker nog: ons initiatief is nodig als klankbord. Bij zowel grote corporates als bij kleinere bedrijven hebben arbeidsmarktcommunicatie-professionals weinig directe collega’s met hetzelfde specialisme. Daardoor ontbreekt het hen aan mensen met wie ze kunnen sparren over hun werk. Ons traject biedt die ruimte wel.”
Deelnemersdynamiek cruciaal
“De mogelijkheid om in een veilige omgeving met vakgenoten van gedachten te wisselen, is écht de kracht van dit intervisietraject”, pitcht Petri-Arends. “Het is in ieder geval niet zo dat we alleen van bovenaf informatie gaan zenden”, vervolgt ze. “Sterker nog: we hebben geen van tevoren uitgestippelde lesstof – het enige dat vaststaat is dat we met arbeidsmarktcommunicatiestrategie aan de slag gaan, én dat we tijdens de eerste sessie onder deelnemers peilen waar hun behoefte ligt. In de drie expertsessies die volgen helpen we sámen met andere deelnemers om die uitdagingen en praktische vraagstukken aan te pakken.” “Ik leg het graag als volgt uit”, vult Roelandschap aan. “Voor het grote deel van traditionele bijscholingsinitiatieven moet je tijd vrij maken: ze zijn een afleiding van je werk, waar je hopelijk op lange termijn iets aan hebt. Ons Expert Programma is anders: je neemt je werk met je mee naar ons toe, om met de hulp van ons en anderen slimme keuzes te maken en misschien zelfs een doorbraak te forceren.”
De perfecte aanvulling
Als je De Werkgeversarchitecten zo over het traject hoort vertellen, bekruipt je het gevoel dat de belangrijkste docenten de deelnemers zijn – er even aan voorbijgaande dat je van docenten in dit hiërarchie-vrije programma eigenlijk niet kunt spreken. En opzich is dat geen gekke gedachte: de dynamiek die in de groep tussen vakgenoten ontstaat is immers cruciaal voor een succesvolle intervisie. Toch ga je met die gedachte iets te snel door de bocht, merk je als je Petri-Arends en Roelandschap over het project hoort vertellen. Het duo kent het vak als hun broekzak, en is onmisbaar om het traject in goede banen te leiden. Hoe ze dat precies gaan doen? “Ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten dat we elkaar in onze vakkennis perfect aanvullen”, zegt Roelandschap. “Dat komt omdat ik veel bij corporates heb gewerkt, en daardoor goed weet hoe je draagvlak creëert en grote lijnen uitzet. Anne-Britt heeft daarentegen veel ervaring met bijvoorbeeld partijen in de zorg, en andere middelgrote en kleinere organisaties. Zij is daardoor scherp op detailniveau, en kan ook goed uit de voeten met een klein budget.”
Zelf vooruit met je werk?
Heb jij een medior- of senior positie en hou je je bezig met arbeidsmarktcommunicatie? Dan maakt het Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding impact op jouw werk. Onder de bezielende begeleiding van vakexperts Petri-Arends en Roelandschap, én in samenwerking met collega’s in hetzelfde schuitje, werk jij gericht aan uitdagingen waar je nu tegenaan loopt, en waar je moeilijk met iemand over kunt sparren. Meer informatie of je direct aanmelden? Dat kan via onderstaande button:
Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding
Anne-Britt Petri-Arends en Bianca Roelandschap