In deze opleiding voor ervaren recruiters word je opgeleid tot sterke gesprekspartner voor het management, directie, beleidsmakers. Dit is dé opleiding voor (aankomende) recruitmentmanagers, TA-leaders en senior recruiters.
Home » Trainingen » Leergang Strategisch Recruitment
In deze opleiding voor ervaren recruiters word je opgeleid tot sterke gesprekspartner voor het management, directie, beleidsmakers. Dit is dé opleiding voor (aankomende) recruitmentmanagers, TA-leaders en senior recruiters.
Ben je klaar om je recruitmentcarrière naar een hoger niveau te tillen? De Leergang Strategisch Recruitment biedt je de perfecte mogelijkheid om je kennis te verdiepen en je professionele groei te versnellen. Als ervaren recruiter of recruitmentmanager ontwikkel je strategische inzichten en vaardigheden die je een sterke en leidende gesprekspartner maakt voor het management. Je leert de nieuwste ontwikkelingen in recruitment en de arbeidsmarkt doorvertalen naar bedrijfs- en HR-strategie.
In deze inspirerende opleiding van 2×2 dagen transformeer je van vakspecialist naar invloedrijk adviseur. Je leert de fijne kneepjes van effectieve beïnvloeding en het geven van strategisch advies aan het management. Zo versterk je je positie als senior, lead of manager.
Van AI tot SWP, van risk management tot employer branding
In deze leergang verdiep je je in actuele thema’s zoals verschillende arbeidsmarktscenario’s, de nieuwste recruitmenttechnologie, het sturen op relevante KPI’s en AI. Maar ook overtuigen, employer branding, geavanceerde wervingsstrategieën en alles om succesvol te werken en leiding te geven aan de huidige arbeidsmarkt- en recruitmentuitdagingen.
Je scherpt je vaardigheden aan in het opstellen en overtuigend presenteren van wervingsplannen. Daarnaast leer je arbeidsmarktdata te analyseren en te vertalen naar een krachtige employer branding strategie. Bovenal ontwikkel je een scherpe, persoonlijke visie op recruitment die je met impact kunt uitdragen.
Door deze combinatie van strategische kennis, praktische vaardigheden en visieontwikkeling positioneer je jezelf als een onmisbare schakel in het recruitmentproces van elke organisatie.
We hanteren een moderne aanpak die aansluit bij de huidige arbeidsmarkt. Je ervaring, visie en motivatie worden meegenomen in een persoonlijke intake. Zo garanderen we een hoog niveau van deelnemers. Je eigen visie op het vak en hoe je deze presenteert, vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding.
Dit doen we:
Vooraf vindt er een telefonische intake plaats met de hoofddocent Koen Roozen. Tijdens deze intake bepalen jullie samen of de opleiding aansluit bij jouw leerbehoeften.
Inloop 08:45 uur , start om 09:00 uur
Kennismaken – Koen Roozen
We gaan met elkaar kennismaken en delen de recruitmentvisie en -aanpak van de organisatie waarvoor je nu werkt. Iedere deelnemer vertelt – zonder hulpmiddelen – in maximaal vijf minuten zijn of haar verhaal, waarbij de deelnemer zelf de invalshoek kiest:
1. De grootste recruitmentuitdaging van jouw organisatie op dit moment
2. Wat de kwaliteit is van de huidige recruitmentaanpak in relatie tot deze recruitmentuitdaging
3. Wat jij als recruitmentprofessional wilt gaan doen om deze uitdaging op te lossen
Pauze
Uit de dagelijkse praktijk – Koen Roozen
Ter voorbereiding ontvang je van ons een aantal vragen die ons een indruk geven van het ervarings- en kennisniveau van de groep en de uitdagingen waar jouw organisatie op korte en middellange termijn mee geconfronteerd wordt. We gebruiken dit uur om abstracter, meer geïnspireerd en meer probleemoplossend naar recruitment te kijken. We introduceren de vier recruitment maturity fasen en kijken naar de positie van de recruiters binnen de organisatie en de relatie met de stakeholders. Het eerste tripje in de helikopter waarbij we denken in kansen in plaats van onmogelijkheden en de recruitment piketpalen in de grond slaan.
Recruitment Case
Een energizer als voorbereiding op de tweede trainingsdag. Er wordt gebatteld in het oplossen van een serieuze, strategische recruitment uitdaging. Wie durft er achter zijn resultaat te gaan staan?
Lunch
Leerdoelen ophalen – Koen Roozen
De leerdoelen die je voorbereid hebt nemen we samen door. Waar nodig verduidelijken of verscherpen we deze.
Projectmatig werken met een businesscase – Koen Roozen
Een projectmatige benadering van jouw recruitmentuitdaging versterkt jouw grip op de zaak. We bespreken het voordeel van denken in producten, een goede businesscase en fasering en opbouw van jouw recruitmentproject.
The HeART of Branding – Ton Rodenburg
Inspiratieworkshop rond employer branding: ‘ The HeArt of Branding’
Hoe bouw je aan een sterk werkgeversmerk. Identiteit, employer value proposition, positionering.
Diner
Inloop vanaf 08.45 uur, start om 09.00 uur
Terugblik dag 1 – Koen Roozen
Ken je krachtenveld – Koen Roozen
Soms mislukken dingen die logisch lijken. Door te kijken naar de belanghebbenden (stakeholders), begrijpen we beter waarom sommige zaken direct omarmd worden en anderen weerstand oproepen. Hoe buig je een mission impossible om naar een haalbare opdracht en krijg je de juiste mensen aan boord? Met theorie en voorbeelden krijg je inzicht in de dynamiek die bij recruitment hoort en versterk je jouw grip hierop.
Eindtermen:
1. Je herkent de dynamiek die bij recruitment hoort
2. Je begrijpt jouw krachtenveld en leert een (nieuwe) strategie aan om hiermee om te gaan
3. Je kunt een recruitmentplan financieel onderbouwen en budget regelen voor je ambities
4. Je kunt je plan vanuit meerdere invalshoeken presenteren (cijfermatig, verhalend, logisch planmatig)
Het wervingsadvies – Geert- Jan Waasdorp
Een vakvolwassen recruiter kent de feiten van zijn doelgroep en adviseert stakeholders over de beste wervingsstrategie. Geert-Jan staat deze ochtend stil bij:
1. De 6 W’s van een wervingsadvies
2. Werken met Giant
3. Het maken van een wervingsplan
4. Het presenteren van een wervingsadvies
Eindtermen het wervingsadvies:
1. Je kunt een wervingsbehoefte ontleden in wervingscriteria
2. Je kunt arbeidsmarktinformatie vertalen naar een persona en een wervingsplan
3. Je kunt een wervingsplan kort en krachtig presenteren
Lunch
Bouwstenen van je identiteit – Ton Rodenburg
Na een verdiepende inleiding op de bouwstenen identiteit en employer value proposition gaat de groep uiteen en gaan ze met de subgroep de basis ‘evp/werkgeverspitch’ doornemen en aanscherpen. Bij terugkomst gaan we op zoek naar de beste verhalen. Iedereen houdt een minipitch en de vraag aan de rest wordt gesteld: als je dit gehoord hebt; voor wie wil je werken en waarom? De groep beoordeelt voorbeelden van creatief werk. Daarnaast gaan we het hebben over de aanzet en uitwerking van een arbeidsmarktcommunicatieplan.
Eindtermen employer branding:
1. Kennis en ervaring met het concept van identiteit en merkcultuur van de onderneming
2. Kennis over en ervaring met het formuleren van een EVP. Een aanscherping van de EVP voor de eigen organisatie
3. Positioneren en beoordelen creatief werk
4. Overzicht elementen arbeidsmarktcommunicatieplan
Afsluiting – Koen Roozen
Inloop om 08:45 uur, start om 09.00 uur
Terugblik dag 1+2 – Koen Roozen
Maandagochtend. Jouw moment is daar. De ruwe schetsen van jouw projectvoorstel heb je af, je hebt zin om met de klankbordgroep in gesprek te gaan. Maar je mist ook nog bouwstenen. Die gaan we de komende dagen invullen.
Recruitment Technologie – Martijn Hemminga
Wat zijn de laatste cijfers en trends op het gebied van recruitmenttechnologie? En hoe kies je de juiste recruitmenttools die optimaal bijdragen aan het behalen van jouw recruitmentdoelstellingen. Voor jouw eigen organisatie en situatie breng je jouw huidige en gewenste recruitment tech stack in kaart passende bij jouw recruitmentstrategie- en visie.
Eindtermen:
Lunch
Candidate Experience & Journey – Marieke van Heek
De kandidaat vormt het vertrekpunt in dit blok. De markt vraagt om aandacht voor het effectief vinden, verleiden en positief verrassen van kandidaten wanneer je hen benadert of bereikt. Je gaat aan de slag met het ontwikkelen van de candidate journey en de touchpoints daarbinnen. Marieke geeft theorie en voorbeelden om de journey zo effectief mogelijk in te vullen. Denk hierbij aan Lean Recruitment (hoe zorg je voor minimale wachttijd voor kandidaten) en de belevingskant (wat wil je dat kandidaten van jou onthouden, wanneer geef je welke informatie en hoe onderhoud je kandidaten warm!). Op basis van een case gaan de deelnemers gezamenlijk aan de slag met het optimaliseren.
Eindtermen:
1. Inspiratie
2. Recruitment Marketing strategie (See – Think- Do – Care)
3. Candidate Journey en Experience
Diner
Inloop vanaf 08.45 uur, start om 09.00 uur
Terugblik dag 3 – Koen Roozen
Real life inspiratie case – Hans Rademakers
Enkele jaren geleden lukte het ICT Group – een software integrator – maar matig om geschikt talent aan te trekken. Inmiddels telt de organisatie 1.400 professionals en halen ze ieder jaar sneller en beter het schaarse talent uit de markt. Hans Rademakers is als Recruitment Manager hiervoor verantwoordelijk en vertelt je hoe hij deze uitdaging is aangegaan.
Eindtermen:
1. Je bent in staat om je te positioneren als business partner, met jouw klant te bepalen of zijn wervingsvraag de juiste vraag is, zodat jouw antwoord, de juiste kandidaat is
2. Je hebt de kennis aangereikt gekregen om jouw behoefte te communiceren met de markt en jouw doelgroepen te beïnvloeden
3. Je weet data toepasbaar te maken om jouw klant mee te nemen in de realiteit van de dag.
4. Je leer diverse methoden waarmee je invloed kunt uitoefenen op je organisatie.
Afronding presentatie en lunch – Koen Roozen en Hans Rademakers
Deelnemers hebben de gelegenheid om aan de presentatie te werken en de input van Hans te verwerken.
Presentatie en feedback
’s Middags presenteert iedereen zijn of haar recruitmentuitdaging en -oplossing. De klankbordgroep hoort aan en geeft feedback om tot een nog betere oplossing te komen. Via stemmen bepaalt de directie wie het beste voorstel uitgewerkt heeft.
Afsluiting en borrel
De dag eindigt om 16.30 uur met de uitreiking van de certificaten met aansluitend een borrel.
Je gaat tijdens deze leergang echt met een eigen groep (jouw ‘klasje’) het leerproces in van strategisch recruitment. De andere deelnemers worden dan ook jouw ‘peers’ om tijdens en na de opleiding mee te blijven sparren op het gebied van recruitment en recruitmentmanagement. Je vergroot jouw netwerk tijdens en na de opleiding. Na afronding van de opleiding:
De opleiding is gericht op de meer ervaren recruiter, teamlead en de recruitment manager (in spé). De Leergang Strategische Recruitment is geen standaard recruitment opleiding met o.a. de vacature-intake, gesprekstechnieken en sourcing (zie daarvoor de Leergang Recruitment). Deze opleiding gaat in op strategie, tactiek, tech, planning, presenteren, business cases e.d.
Voor ervaren recruiters en verantwoordelijke HR- en recruitment managers (in spé) de opleiding om gericht invulling te geven aan de recruitment en sourcingsstrategie. Met deze leergang word jij een volwaardig recruitment business partner voor jouw senior management.
Tot de doelgroep behoren:
Wil je weten of de Leergang Strategisch Recruitment aansluit bij jouw opleidingswensen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend studieadvies.
Na jouw aanmelding word je uitgenodigd om jouw aanmelding toe te lichten middels een telefonische intake met de hoofddocent Koen Roozen. Mocht je daarna toegelaten worden tot de opleiding, dan krijg je de voorbereiding toegestuurd voor de eerste trainingsdag. In de voorbereiding zit onder andere:
Overige gegevens
De investering voor de Leergang Strategisch Recruitment is € 3.399,- (excl. BTW). De complete leergang bestaat uit 2 x 2 opleidingsdagen. Dit is inclusief:
Gespreid betalen?
Betaal jij je opleiding zelf? Dan heb je mogelijk de behoefte om gespreid te betalen? Dat kan in maximaal 3 termijnen.*
* Niet in combinatie met andere acties
Remke Vloeimans
Remke heeft meer dan 15 jaar ervaring binnen Arbeidsmarktcommunicatie met een focus op media strategie in de breedste zin van het woord. Sterk in het effectief inzetten van het complete medialandschap binnen Employer Marketing.
Daarnaast veel ervaring in het opzetten en uitrollen van referral- en ambassadeursstrategieën. Met als doel awareness, engagement en activatie binnen verschillende doelgroepen,
Daarnaast veel ervaring in het opzetten en uitrollen van referral- en ambassadeursstrategieën. Met als doel awareness, engagement en activatie binnen verschillende doelgroepen,
Alle relevante informatie over deze training op een rijtje. Laat je gegevens achter en ontvang de brochure van deze training.
Ontdek succesverhalen van professionals die hun carrière hebben getransformeerd met ons!
Navigatie
Trainingen
Informatie
© 2024, Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie B.V. All Rights Reserved.
Developed by MadeIndonesia
Arbeidsmarktcommunicatie.eu gaat zorgvuldig om met uw privacy om op deze website. Lees meer hierover in onze privacy verklaring. Klik op 'privacy instellingen' om uw toestemmingen voor verwerking van uw informatie aan te passen.
Privacy verklaring | Verberg deze balk
"Ik heb 4 interessante, leerzame en gezellig dagen gehad. Na 5 jaar in het recruitmentvak is het altijd fijn om nieuwe dingen te leren (vooral over AI en tech), maar ook om ervaringen te delen. En dat met de bekende namen in de recruitmentwereld. De organisatie was ook goed geregeld: fijne trainingsruimte, een goed hotel en een leuke, diverse groep vakgenoten."