Leergang Arbeidsmarktcommunicatie

De meest complete opleiding op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Samen zorgen we ervoor dat jij arbeidsmarktcommunicatie het beste kunt inzetten in jouw organisatie!

  • 04 maart 2025, 10:30 uur
  • 5 dagen
  • Weena 200, 3012 NJ Rotterdam
  • €3.559,00 (excl. 21% BTW)

Dé arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Dinsdag 4 maaart start de 40e editie van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. De leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Voorafgaand aan iedere opleidingsdag volg je een e-learning waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Hierdoor ligt tijdens de opleidingsdagen de nadruk meer op de praktijk. Met best practices uit binnen- en buitenland, werken aan kleine opdrachten en cases voor de eigen organisatie.

De leergang wordt succesvol afgesloten met een eindopdracht. Jouw eigen praktijk staat centraal voor de eindopdracht zodat je de opleiding afrond met een concreet eindproduct, zoals een arbeidsmarktcommunicatieplan, werkgeverspositionering, candidate experience aanpak, recruitmentsite plan of referralstrategie.

Welke arbeidsmarktcommunicatie opleiding sluit het beste aan op mijn wensen?

Vind je het lastig te bepalen welke van de arbeidsmarktcommunicatie opleidingen het beste aansluit op jouw wensen? Neem dan contact met ons op voor opleidingsadvies.

Programma

De Leergang Arbeidsmarktcommunicatie bestaat uit 5 dagen en vindt plaats op 4 maart, 25 maart, 15 april, 13 mei en 17 juni.

Datum Tijdstip
4 maart 2025 10:30 uur – 17:30 uur
25 maart 2025 10:30 uur – 17:30 uur
15 april 2025 10:30 uur – 17:30 uur
13 mei 2025 10:30 uur – 17:30 uur
17 juni 2025 13:00 uur – 21:00 uur

Intake
Elke deelnemer vult voorafgaand aan de leergang een intake in. In de intake staan jouw professionele en persoonlijke uitdagingen en drivers op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie centraal. Wanneer maak je impact met jouw werk? En wat wil je aan het eind van de opleiding gerealiseerd hebben? Wat vind je leuk en wat vind je moeilijk?

Kennismaking met de groep in Mijn Academie
Tussen de e-learningen en opleidingsdagen door, wordt onderling kennis gedeeld via de online omgeving Mijn Academie. Ook handig voor na de opleiding om verbonden te blijven en gebruik te maken van elkaars expertise. Uiteraard kun je in Mijn Academie ook alle opleidingsdocumentatie terugvinden en krijg je tijdens de opleiding toegang tot de doelgroepentool Giant.


E-learning: de theorie achter arbeidsmarktcommunicatie
Voorafgaand aan de opleidingsdag word je in een e-learning meegenomen in de theorie van arbeidsmarktcommunicatie, werving, candidate journey, hoe je een doelgroepgerichte wervingscampagne opzet en een aantal andere belangrijke basisprincipes van (directe) werving. De e-learning eindigt in een kleine voorbereidende opdracht voor opleidingsdag 1.

Dag 1: Doelgroepgericht werven
Wie de doelgroep kent en weet hoe zij haar kan bewegen, bereiken en verleiden is de winnaar in de ‘war for talent’. Hoe kom je achter dat speciale haakje van jouw doelgroep en hoe overtuig je daarna managers en hiringmanagers om het net iets anders te doen. We gaan concreet aan de slag met recruitment marketing en job marketing. Van persona’s, vacatureteksten en de candidate journey, tot automation en media & tools.


E-learning: de theorie achter employee relationship management (ERM)
Ter voorbereiding op dag 2 wordt in deze e-learning stilgestaan bij de theorie van Employee Relationship Managment (o.a. talentpools). Van potentiële kandidaat en huidige (flex) medewerker tot oud-medewerkers. Dan gaat het over campus recruitment, onboarding, engagement van huidige medewerkers en interne mobiliteit tot en met ambassadeurs in de eigen organisatie, referral recruitment, boomerang recruitment en alumni.

Dag 2: Employee Relationship Management
Employee Relationship Management is een krachtig wapen om verloop tegen te gaan, arbeidsproductiviteit te winnen en werknemers te activeren om samen met jou te gaan werven. Tijdens deze dag komen ook de wervingskanalen & tools aan bod binnen ERM. Van social media en samenwerken met andere bedrijven en scholen tot en met alumni events en het prikbord met interne vacatures. Er wordt samengewerkt aan een Employee Relationship Management case.


E-learning: de theorie achter Employer Branding
Tijdens deze e-learning wordt ingegaan op de definities van employer branding, employee value proposition (EVP’s) en hoe een werkgeverspositionering tot stand komt. Wat heb je nodig aan informatie? Wie moet je spreken en wie zijn de belangrijkste stakeholders. De werkgever onderscheidend en impactvol neerzetten zorgt voor het aantrekken van de top van de markt.

Dag 3: Employer Branding
Tijdens deze inspirerende en interactieve dag wordt gewerkt aan het bouwen van een werkgeversmerk. Intern beginnen is extern winnen? Of zijn de spelregels voor jouw organisatie toch net anders. Hoe zet je jezelf sterk neer. Hoe vertaal je dat door in richting de arbeidsmarkt. Intern en extern. Met in deze opleidingsdag ook aandacht voor media & tools als de recruitmentsite, doelgroepsites en imagocampagnes.


E-learning: de theorie achter arbeidsmarktcommunicatiestrategie
Hoe kom je van organisatiestrategie tot een arbeidsmarktcommunicatieplan? Dat is de basisvraag in het eerste deel van de e-learning. Vervolgens komen de 14 stappen aan bod voor het maken van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Welke informatie heb je wanneer nodig? En wat vooral niet? De beste plannen zijn vaak maar 1 sheet of een filmpje van 2 minuten groot. Achter zo’n succesverhaal zit vaak een gedegen onderbouwing.

Dag 4: arbeidsmarktcommunicatiestrategie
De resultaten van een onderbouwde arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentstrategie is dat je geen wervingsprobleem of lastige doelgroep hebt. Je hebt immers grip op jouw markt en jouw doelgroep. Dat klinkt stoer, maar na dag 4 weet je ook dat het zo is. Eigenlijk ben je daar al een beetje achter gekomen na de eerdere opleidingsdagen….

Eindopdracht
Tijdens dag 4 stel je jouw eigen eindopdracht op. Een opdracht waar jouw organisatie op zit te wachten. Bijvoorbeeld een plan voor een doelgroepcampagne, referralstrategie of arbeidsmarktcommunicatieplan. Dat is geheel afhankelijk van jouw persoonlijke leerdoelen, wensen en ambities. En wat jouw organisatie goed kan gebruiken. In alle gevallen moet het leerzaam, zinvol, waardevol en bovenal leuk zijn.


Dag 5: eindpresentatie
Op deze laatste dag komen we bij elkaar om te luisteren naar de eindpresentaties en elkaar te voorzien van complimenten en (positieve) feedback. Waar liggen de kansen die we hebben gegrepen of die we hebben gemist. Wat kunnen we nog van elkaar leren. Op het einde van deze dag zijn er certificaten en een afsluitend diner.

Neem een vrijblijvende optie op deze training

Resultaat

Bij de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie kun je het volgende verwachten:

  • De belangrijkste en actuele theorie op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
  • Beste experts in het vak zijn jouw docenten en sparringpartners
  • Relevante en actuele arbeidsmarktcommunicatie cases
  • Veel aandacht voor individuele vraagstukken
  • Theorie voorafgaand aan de opleidingsdag
  • Direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk
  • Netwerk verstevigd met andere deelnemers en de docenten

Doelgroep

De Leergang Arbeidsmarktcommunicatie is specifiek voor iedereen die succesvol wil zijn met arbeidsmarktcommunicatie voor de eigen organisatie of voor opdrachtgevers. Of je nu fulltime met arbeidsmarktcommunicatie bezig bent of als HR/communicatie/recruitment/arbeidsmarktcommunicatie in je portefeuille hebt.

Denk hierbij aan:

  • (Arbeidsmarkt)communicatiespecialisten en -adviseurs
  • (Bureau) recruiters en werving & selectie consultants
  • Marketing- en communicatieadviseurs
  • P&O/HR-medewerkers, adviseurs en businesspartners

De andere deelnemers worden dan ook jouw ‘peers’ om tijdens en na de opleiding mee te blijven sparren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.

Werkwijze

Met een vaste groep van maximaal 16 deelnemers wordt interactief aan de slag gegaan met arbeidsmarktcommunicatie. Deze leergang:

  • Is praktisch en praktijkgericht
  • Is interactief
  • Is voorzien van veel cases; van best practices en deelnemers
  • Geeft veel persoonlijke aandacht voor jouw case
  • Legt de nadruk op leren & fun

De leergang bestaat uit 4 dagen en een eindopdracht (dag 5). Elke opleidingsdag wordt voorafgegaan door een e-learning van maximaal 10 minuten waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Tijdens de opleidingsdagen staat de praktijk meer centraal met onder meer:

  • Best practices
  • Opdrachten en oefeningen
  • Vertalen van cases van deelnemers
  • Discussie en interactie

Elke klas heeft een vaste groep experts die meerdere opleidingsdagen aanwezig zijn en zo ook het groeiproces van de groep en de individuele deelnemers kunnen volgen en sturen.

Deelnemersinformatie

De investering voor de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie is € 3.559,- bij één persoon en € 6.718,- bij twee personen van dezelfde organisatie (alle vermelde tarieven zijn exclusief BTW). Gebruik hiervoor bij inschrijving met 2 personen de kortingscode combi-lamc *

Dit is inclusief:

  • 12 maanden toegang tot Mijn Academie met alle materialen
  • 4 lunches en 1 diner
  • Drankjes en tussendoortjes
  • Tijdelijk toegang tot Giant
  • Deelnamecertificaat

Locatie

De opleiding vindt plaats in Het Weena 200, Toren C, derde etage
Weena 210-212
3012 NJ Rotterdam

Gespreid betalen?

Betaal jij je opleiding zelf? Dan heb je mogelijk de behoefte om gespreid te betalen? Dat kan in maximaal 3 termijnen.

* Niet in combinatie met andere acties

Docenten

Roos Lavrijsen

Roos is werkzaam als interim employer branding specialist.

Edwin van der Sande

Edwin van der Sande werkt als Manager Marketing en Recruitment voor Technical Valley.

Alix Hensen Verbaten

Alix is specialist op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, communicatie en projectmanagement.

Melle Tuik

Melle Tuik is actief in de wereld van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie, voornamelijk aan de corporate kant.

Marion de Vries

Marion de Vries is oprichter van Employer Brand Builders.

Martijn Hemminga

Martijn Hemminga is expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitmenttechnologie.

Download de brochure

Alle relevante informatie over deze training op een rijtje. Laat je gegevens achter en ontvang de brochure van deze training.

  • Hidden
  • 04 maart 2025, 10:30 uur
  • 5 dagen
  • Weena 200, 3012 NJ Rotterdam
  • €3.559,00 (excl. 21% BTW)

Klantenbeoordeling

Ontdek succesverhalen van professionals die hun carrière hebben getransformeerd met ons!

Een nieuwe website!

We hebben een nieuwe website. Laat ons vooral weten wat je ervan vindt!

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief