Intake
Elke deelnemer vult voorafgaand aan de leergang een intake in. In de intake staan jouw professionele en persoonlijke uitdagingen en drivers op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie centraal. Wanneer maak je impact met jouw werk? En wat wil je aan het eind van de opleiding gerealiseerd hebben? Wat vind je leuk en wat vind je moeilijk?
Kennismaking met de groep in Mijn Academie
Tussen de e-learningen en opleidingsdagen door, wordt onderling kennis gedeeld via de online omgeving Mijn Academie. Ook handig voor na de opleiding om verbonden te blijven en gebruik te maken van elkaars expertise. Uiteraard kun je in Mijn Academie ook alle opleidingsdocumentatie terugvinden en krijg je tijdens de opleiding toegang tot de doelgroepentool Giant.
E-learning: de theorie achter arbeidsmarktcommunicatie
Voorafgaand aan de opleidingsdag word je in een e-learning meegenomen in de theorie van arbeidsmarktcommunicatie, werving, candidate journey, hoe je een doelgroepgerichte wervingscampagne opzet en een aantal andere belangrijke basisprincipes van (directe) werving. De e-learning eindigt in een kleine voorbereidende opdracht voor opleidingsdag 1.
Dag 1: Doelgroepgericht werven
Wie de doelgroep kent en weet hoe zij haar kan bewegen, bereiken en verleiden is de winnaar in de ‘war for talent’. Hoe kom je achter dat speciale haakje van jouw doelgroep en hoe overtuig je daarna managers en hiringmanagers om het net iets anders te doen. We gaan concreet aan de slag met recruitment marketing en job marketing. Van persona’s, vacatureteksten en de candidate journey, tot automation en media & tools.
E-learning: de theorie achter employee relationship management (ERM)
Ter voorbereiding op dag 2 wordt in deze e-learning stilgestaan bij de theorie van Employee Relationship Managment (o.a. talentpools). Van potentiële kandidaat en huidige (flex) medewerker tot oud-medewerkers. Dan gaat het over campus recruitment, onboarding, engagement van huidige medewerkers en interne mobiliteit tot en met ambassadeurs in de eigen organisatie, referral recruitment, boomerang recruitment en alumni.
Dag 2: Employee Relationship Management
Employee Relationship Management is een krachtig wapen om verloop tegen te gaan, arbeidsproductiviteit te winnen en werknemers te activeren om samen met jou te gaan werven. Tijdens deze dag komen ook de wervingskanalen & tools aan bod binnen ERM. Van social media en samenwerken met andere bedrijven en scholen tot en met alumni events en het prikbord met interne vacatures. Er wordt samengewerkt aan een Employee Relationship Management case.
E-learning: de theorie achter Employer Branding
Tijdens deze e-learning wordt ingegaan op de definities van employer branding, employee value proposition (EVP’s) en hoe een werkgeverspositionering tot stand komt. Wat heb je nodig aan informatie? Wie moet je spreken en wie zijn de belangrijkste stakeholders. De werkgever onderscheidend en impactvol neerzetten zorgt voor het aantrekken van de top van de markt.
Dag 3: Employer Branding
Tijdens deze inspirerende en interactieve dag wordt gewerkt aan het bouwen van een werkgeversmerk. Intern beginnen is extern winnen? Of zijn de spelregels voor jouw organisatie toch net anders. Hoe zet je jezelf sterk neer. Hoe vertaal je dat door in richting de arbeidsmarkt. Intern en extern. Met in deze opleidingsdag ook aandacht voor media & tools als de recruitmentsite, doelgroepsites en imagocampagnes.
E-learning: de theorie achter arbeidsmarktcommunicatiestrategie
Hoe kom je van organisatiestrategie tot een arbeidsmarktcommunicatieplan? Dat is de basisvraag in het eerste deel van de e-learning. Vervolgens komen de 14 stappen aan bod voor het maken van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Welke informatie heb je wanneer nodig? En wat vooral niet? De beste plannen zijn vaak maar 1 sheet of een filmpje van 2 minuten groot. Achter zo’n succesverhaal zit vaak een gedegen onderbouwing.
Dag 4: arbeidsmarktcommunicatiestrategie
De resultaten van een onderbouwde arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentstrategie is dat je geen wervingsprobleem of lastige doelgroep hebt. Je hebt immers grip op jouw markt en jouw doelgroep. Dat klinkt stoer, maar na dag 4 weet je ook dat het zo is. Eigenlijk ben je daar al een beetje achter gekomen na de eerdere opleidingsdagen….
Eindopdracht
Tijdens dag 4 stel je jouw eigen eindopdracht op. Een opdracht waar jouw organisatie op zit te wachten. Bijvoorbeeld een plan voor een doelgroepcampagne, referralstrategie of arbeidsmarktcommunicatieplan. Dat is geheel afhankelijk van jouw persoonlijke leerdoelen, wensen en ambities. En wat jouw organisatie goed kan gebruiken. In alle gevallen moet het leerzaam, zinvol, waardevol en bovenal leuk zijn.
'' Voor mij sloot de informatie uit de leergang enorm goed aan op mijn werk. Dat maakte dat je makkelijk de theorie om kan zetten naar de praktijk. Ik heb enorm veel geleerd en hopelijk ga ik dat in de praktijk kunnen toepasseb. Ben je werkzaam in de recruitment marketing of arbeidsmarktcommunicatie dan is het echt een aanrader. De locatie Rotterdam was voor mij echter wel wat minder. Centraler in het land zou praktischer zijn.''